Tänk kreativt



Sist jag var i Sverige köpte jag en bok vid namn Maxa din hjärna - manual för dig som vill bli smartare. Min bror skrattade lite när jag visade den. Den ser ut att vara för en treåring. Men tror det är en av de bättre böcker jag börjat läsa. Nog för att jag börjat läsa fler än vad jag avslutar, och gärna, som för stunden läser 5 böcer åt gången. Så avslutar de alltid inte så snabbt. Även om jag tagit mig igenomhalva på bara några få dagar. Och jag tänkte nu, skriva över ett par stycken text från kapitlet Tänk kreativt




Orginiella svar

En lärare i fysik tänkte ge en universitetsstudent noll poäng för svaret på en tentamensfråga. Studenten ansåg att han borde få full poäng och anklagade skolan för att inte förstå hur väl underbyggt svaret var. Till sist enades läraren och studenten om att hänskjuta frågan till en opartisk skiljedomare. 

Tentamensuppgiften lydde: "Visa hur man kan avgöra höjden på en byggnad genom att använda en barometer. "

Studenten hade svarat: "Ta upp barometern på byggnadens tak, bind fast ett långt snöre i den och sänk ner barometern till marken. Dra sedan upp den igen och mät snöret och barometern. Summan av deras längder är lika med byggnadens höjd. " 

Andra Försöket

Domaren påpekade att även om studentens svar var korrekt visade det inga prov på kunskaper i fysik, och därför kunde det inte få några poäng. Sedan föreslog domaren att studenten skulle få en chans till. 

Han fick sex minuter på sig att besvara samma fråga med anvisningen att svaret måste bygga på kunskaper i fysik. Efter fem minuter förklarade studenten att han hade flera svar och försökte välja ut det bästa. Till slut hasplade han ur sig följande svar: "Man tar upp barometern på byggnadens tak, lutar sig över kanten, släpper ner barometern och mäter med ett stoppur hur lång tid det tar innan den når marken. Sedan får man fram byggnadens höjd genom formen S = (at^2)/2. "

Domaren valde att ge svaret ett högt betyg eftersom studenten onekligen hade visat att han hade kunskaper i fysik.

Alternativa svar

Eftersom studenten hade sagt att han hade flera svarsalternativ frågade domaren vilka de andra alternativen var. Studenten svarade: 

1. Man tar ut barometern en solig dag och mäter barometerns höjd, dess skuggas längd och byggnadens skuggas längd, och sedan kan man utifrån proportionerna räkna ut byggnadens höjd. 


2. Man tar med sig barometern och går uppför trapporna. Medan man går mäter man vägen med barometern som linjal. Sedan lägger man ihop barometerlängderna för att få byggnadens höjd. 


3. Man knyter ett snöra i barometern, svänger den som en pendel och beräknar den gyromagnetiska kvoten, med vars hjälp man kan räkna ut byggnadens höjd. 


4. Man tar med sig barometern, knackar på hos husägaren och säger att han får en barometer om han talar om hur högt huset är. (Även om det svaret inte bygger på några kunskaper i fysik bygger det på att man använder barometern. ) 



När studenten märkte att domaren inte var alltför imponerad av den sista lösningen medgav han motvilligt att han också kunde svaret som stod i läroboken: 


5. Man mäter lufttrycket på marken och på byggnadens tak och omvandlar skillnaden med en formel som visar hur lufttrycket sjunker med stigande höjd. 


Studenten förklarade emellertid för domaren att han var så trött på att skolan försökte lära honom hur han skulle tänka att han hade bestämt sig för att revoltera.






Jag tycker vi ger grabben en applåd, även om historien är sann eller inte så må jag erkänna att det är.. att tänka en aning utanför lådan.


Focusing on your goals
and long-term gains
can motivate you to resist
short-term temptations.
-// Duncan Bannatyne




Kommentarer
Postat av: Buu

Haha, en applåd får han verkligen :) Och Gaia får en länk till detta inlägg.

2011-09-14 @ 02:41:15
URL: http://kiwisanne.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0